måndag 3 februari 2014

Propaganda-affisch

PROPAGANDA

UPPGIFT
Du ska få tillverka en propagandabild i form av en affisch.

MOMENT / DETTA SKA DU FÅ LÄRA DIG
  • Propaganda, information, reklam; vad är skillnaden?
  • Genomgång av begreppet bildkomposition, exempel på bildkompositioner. Layout.
  • Typografi; textens form, färg och storlek; vilka typsnitt kan passa?
  • Genomgång av färgers symbolik och färglära; vilka färger passar ihop? Grundfärger, sekundärfärger, komplementfärger. Vilka har använts inom propaganda och varför? Vilka färger ser vi lättast/lockar oss mest, på gatan och på internet?

ARBETSFORM
Individuellt arbete.

FORMAT, MATERIAL & TEKNIK 
*A3-format (Ska få plats i din bild-mapp under arbetets gång). 

*Affischens bild ska i grunden bestå av ett foto-kollage som är sammansatt till en enda bild, utifrån olika bild-delar. Du får inte ta en färdig bild. På så vis bryter du inte emot någons copy-right samtidigt som du kan dra nytta av olika bilddelar för att skapa och få idéer.
Detta klipp- och klistra- arbete gör vi digitalt på lärplattorna. 

*När du framställer din digitalt skapade bild på affischen: Teknik och material är valfritt! Kalkering kan användas om du siktar på E-nivån.


UTVÄRDERING OCH REDOVISNING
Skriftlig inlämning utefter specifika frågor. Inlämning av detta samt foto på affischen i V-klass.

ARBETSGÅNG
  1. Vad skulle du vilja säga till din omvärld? Hur skulle du vilja påverka människor runtomkring dig? Vad tycker du är viktigt? Välj eventuellt en åsikt du har; för eller emot ngt, det kan till exempel vara en samhällsfråga eller politisk fråga.
  2. Formulera en text i form av ett påstående eller en fråga!
  3. Bestäm vad som ska synas på bilden!
  4. Skapa en bild! Leta upp förebilder/foton. Klipp och klistra eventuellt ihop något helt nytt med hälp av foto-delar (med hjälp av din lärplatta och "Photoshop Mix" samt "Photoshop Fix")
  5. Vilken bildstil vill du använda dig av?
  6. Vilket material/vilken teknik vill du använda?
  7. Vilka färger vill du använda?
  8. Tänk på att skapa en balanserad layout!
  9. Utvärdering och redovisning

UNDERVISNINGENS SYFTE:
Meningen med undervisningen är att du ska få:
-utveckla din kreativitet,
-ta egna initiativ och arbeta på ett undersökande och problemlösande sätt,
-skapa bilder med digitala, hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material,
-utveckla kunskaper om hur man framställer egna bilder med olika metoder, material och uttrycksformer,

-utveckla kunskaper om hur bilder kan tolkas.

BEDÖMNING:
Jag kommer bedöma din förmåga att:
Utveckla idéer, formulera och välja handlingsalternativ,
ge omdöme om arbetsprocessen, använda olika tekniker för att skapa uttryck, kombinera bildelement, presentera bilder med anpassning till syfte och sammanhang,
I detta bedöms din förmåga att:
  • ge en bild mening
  • använda dig av bild-komposition
  • skapa en layout
  • välja färger till bild och text
  • välja typsnitt, färg och storlek till text
  • noggrannhet i arbetets olika delar
  • göra en genomtänkt planering utifrån den tid och uppgift du fått
  • val av material och teknik, skicklighet i att använda dem


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar