Betyg

Kommunicera med bild för att uttrycka budskap

Kunskapskrav för betyget E i årskurs 9Kunskapskrav för betyget C i årskurs 9Kunskapskrav för betyget A i årskurs 9
Uttrycka budskap
Eleven kan framställa några olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett enkelt bildspråk och delvis genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår.
Eleven kan framställa några olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett utvecklat bildspråk och relativt väl genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår. 
Eleven kan framställa några olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett välutvecklat bildspråk och väl genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår.

Skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material

Kunskapskrav för betyget E i årskurs 9Kunskapskrav för betyget C i årskurs 9Kunskapskrav för betyget A i årskurs 9
Använda tekniker
I arbetet kan eleven använda några olika tekniker, verktyg och material på i huvudsak fungerande sätt för att skapa olika uttryck.
I arbetet kan eleven använda några olika tekniker, verktyg och material på ett relativt väl fungerande och varierat sätt för att skapa olika uttryck.
I arbetet kan eleven använda några olika tekniker, verktyg och material på ett väl fungerande, varierat och idérikt sätt för att skapa olika uttryck.
Pröva och ompröva
Eleven prövar hur olika tekniker, verktyg och material kan kombineras för att skapa olika uttryck.
Eleven prövar och omprövar hur olika tekniker, verktyg och material kan kombineras för att skapa olika uttryck.
Eleven prövar och omprövar då systematiskt hur olika tekniker, verktyg och material kan kombineras för att skapa olika uttryck.
Komponera bilder
Eleven kombinerar några olika bildelement på ett i huvudsak fungerande sätt.
Eleven kombinerar några olika bildelement på ett relativt väl fungerande sätt.
Eleven kombinerar några olika bildelement på ett väl fungerande sätt.

Undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder

Kunskapskrav för betyget E i årskurs 9Kunskapskrav för betyget C i årskurs 9Kunskapskrav för betyget A i årskurs 9
Utveckla idéer
Eleven kan i det bildskapande arbetet bidra till att utveckla idéer inom några olika ämnesområden genom att återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta andra uppslag och inspirationsmaterial.
Eleven kan i det bildskapande arbetet utveckla delvis egna idéer inom några olika ämnesområden genom att återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta andra uppslag och inspirationsmaterial
Eleven kan i det bildskapande arbetet utveckla egna idéer inom några olika ämnesområden genom att återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta andra uppslag och inspirationsmaterial.
Process
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som med någon bearbetning leder framåt.
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
Presentera
Eleven kan presentera sina bilder med viss anpassning till syfte och sammanhang
Eleven kan presentera sina bilder med relativt god anpassning till syfte och sammanhang.
Eleven kan presentera sina bilder med god anpassning till syfte och sammanhang.
Bedöma
Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen 
Se samband
Eleven visar på enkla samband mellan uttryck, innehåll, funktion och kvalitet i bildarbetet.
Eleven visa på förhållandevis komplexa samband mellan uttryck, innehåll, funktion och kvalitet i bildarbetet.
Eleven visar på komplexa samband mellan uttryck, innehåll, funktion och kvalitet i bildarbetet.

Analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner

Kunskapskrav för betyget E i årskurs 9Kunskapskrav för betyget C i årskurs 9Kunskapskrav för betyget A i årskurs 9
Tolka
Eleven kan tolka såväl samtida som historiska bilder och visuell kultur
Eleven kan tolka såväl samtida som historiska bilder och visuell kultur
Eleven kan tolka såväl samtida som historiska bilder och visuell kultur 
Föra resonemang
Eleven för enkla och till viss del underbyggda resonemang med kopplingar till egna erfarenheter, andra verk och företeelser i omvärlden.
Eleven för utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang med kopplingar till egna erfarenheter, andra verk och företeelser i omvärlden.
Eleven för välutvecklade och väl underbyggda resonemang med kopplingar till egna erfarenheter, andra verk och företeelser i omvärlden.
Beskriva funktion
Eleven beskriver bildernas och verkens uttryck, innehåll och funktion på ett enkelt sätt med viss användning av ämnesspecifika begrepp.
Eleven beskriver bildernas och verkens uttryck, innehåll och funktion på ett utvecklat sätt med relativt god användning av ämnesspecifika begrepp.
Eleven beskriver bildernas och verkens uttryck, innehåll och funktion på ett välutvecklat sätt med god användning av ämnesspecifika begrepp.



Klicka på bilden nedan för att se den tydligare!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar