torsdag 1 november 2012

Mandala

PP: Mandala

Mandala är en karta över universum. Hinduer och Buddhister använder dem i meditativt syfte. Tibetanska buddhister förstör dessutom sina "sand-mandalas" när de är färdiga. Detta symboliserar alltings förgänglighet - ingenting är evigt.

Wikipedias definition av Mandalas; det betyder cirkel, en sorts meditiationsfigur konstruerad av cirklar och former, kvadrater och trianglar. Mandalas används i samband med meditation, som är en inre upplevelse av helhet. 

Psykolog C.G Jung, 1875-1961, betraktar mandalan som ett sätt att finna sinnets djupare struktur. 

Vallmons syfte med att jobba med Mandalas är att se MÖNSTER, delar och helheter. Att kunna se samband mellan delar så att det kan bli en helhet - sammanhang.

Att lära sig att se mönster är en bra kunskap för framtiden. Mönster finns överallt, i många olika situationer och på flera olika nivåer. Allt från att lägga ett pussel genom att se färger/former, kunna avläsa en social situation tex i ett klassrum som att kunna läsa av en trafiksituation. Det är stort och komplext. Vi anser att en förståelse för mönster kan gagna oss människor i vårt samhälleliga och sociala liv.

En annan synvinkel av arbetet är att vi vill jobba för LUGN OCH RO. Med det menar vi bla att kunna ' orka länge'. En definition av att kunna hålla fokus på det man gör, inte göra som andra utan göra så som jag vill och bli nöjd med mitt eget resultat, att hitta en inre ro och ett inre lugn i mitt arbete. Att jobba färdigt, inte jobba för fort, ta en paus om man måste, slutföra. Att tänka efter på det man gör och att reflektera.

Du ska få skapa ett egen mandala med hjälp av papper och penna. Ritpapper A4, A3 eller A2. Valbara material.

Syfte
Kopplingar till läroplanen
Syfte undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder, och 
Syfte analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner. 

Centralt innehåll
Kopplingar till läroplanen

Redskap för bildframställning:
Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften.

Bildanalys:
Samtida konst- och dokumentärbilder samt konstverk och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer i Sverige, Europa och övriga världen. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar.
Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap.


Bedömning:
Se betygsmatris Mål nr. 2-6 och nr. 8.

Ordlista:
*Proportioner = Storleksförhållanden (jämförelser)
*Riktning = Åt vilken vinkel en linje/form lutar.
*Kontraster = Skillnader (ex mellan mörker/ljus, tunna linjer/tjocka linjer, variation)
*Detaljerat = Många små former och mönster att se/upptäcka.
*Geometriska former = Cirkel, kvadrat (fyrkant), rektangel (utdragen fyrkant), Triangel (har                                          tre hörn) ,cylinder (utdragen cirkel), oval (avlång cirkel).
*Djupverkan 
Överskärning (objektframför/bakom).   
Skuggning
Färgperspektiv (Nära; varma färger, Långt bort; kalla färger).
Storleksperspektiv (sådant längre bort ser mindre ut). Enpunktsperspektiv (centralperspektiv), två- och trepunktsperspektiv är verktyg som hjälper dig                             att skapa korrekta storleksperspektiv.
Luftperspektiv (sådant längre bort blir otydligare).
                         

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar