VAD
ÄR PROPAGANDA?
Propagandabilder
vill få människor att tycka, tänka och göra på ett visst sätt.
Det skiljer dem från informationsbilder som ger ren information,
utan värderingar och åsikter. Ofta vänder bilderna sig till våra
känslor, t ex rädslor. I krig för man ut propaganda via affischer,
film, tv, tidningar, radio och t o m dataspel. Budskapen är olika
men handlar ofta om att det är rätt att kriga, att fienden är
farlig men också möjlig att slå. Även i fredstider finns det
propaganda. Den svenska staten har kampanjer mot rökning och alkohol
samt kampanjer för att vi ska använda t ex cykelhjälm.
Valaffischer är också ett exempel på politisk propaganda.
MOTBILDER
Propagandabilder
kan likna reklambilder. Den avgörande skillnaden mellan reklam- och
propagandabilder är att reklamen i första hand går ut på att
sälja varor och tjänster medan propagandabilder görs för att få
människor att tycka och tänka på ett visst sätt. Om man inte
gillar reklamen kan man göra motbilder. T ex; alkohol skapar mycket
problem i samhället men i reklamen syns det aldrig några problem.
Det gör det däremot i motbilderna ovan. Motbilderna är propaganda
som ofta handlar om att man inte ska köpa en vara eller en uppmaning
till att motarbeta reklamens värderingar.
REKLAM
Ordet
reklam kommer ifrån grekiskans reklamare
och det betyder upprepning.
Det är precis vad
reklamen gör; den upprepas om och om igen, ibland i flera olika
medier samtidigt. Varje dag nås en genomsnittlig invånare i Sverige
av ca 3000 olika reklambudskap. Vi har reklam i tv, tidningar, radio,
internet och på olika platser ute i samhället, t ex affischtavlor,
i tunnelbanan och på bussar. Vi bär t o m själva runt på reklam;
logotyper på skor, kläder, väskor, plastpåsar. Varje år
investeras flera miljarder kr i reklam i Sverige, enligt Institutet
för reklam- och mediestatistik. Reklambilder
vill få oss att köpa något; en produkt eller en tjänst. En del
tror att man kan se reklam som information om vad man kan köpa. Men
reklam är inte detsamma som information. Reklam kan vara
vilseledande. Reklamen lyfter aldrig fram problem eller fel med en
produkt. Skillnaden mellan information och reklam är att reklamen
vill åt våra pengar.
INFORMATIONSBILDER
Informationsbilder
ska vara lätta att förstå av alla människor, oavsett bakgrund.
Exempel; nödutgång, trafikskyltar, tvättråd, osv. Enkla, tydliga
och rena bilder. Bilden är här ett verktyg för att ge konkret
information eller upplysa om något. Andra exempel är; Ikeas
monteringsmanualer, kartor, vissa bilder i uppslagsverk och
läroböcker. Sådana här bilder ska pedagogiskt ge konkret
information utan att skapa värderingar eller åsikter. Skylten vid
övergångsstället; hur ser den ut? Varför ser den ut så? Kan man
göra den annorlunda?
PROPAGANDA
2:a V Ä R L D S K R I G E T:
U
S A:
GATUPROPAGANDA:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar