måndag 14 november 2016

Propaganda

 

VAD ÄR PROPAGANDA?

Propagandabilder vill få människor att tycka, tänka och göra på ett visst sätt. Det skiljer dem från informationsbilder som ger ren information, utan värderingar och åsikter. Ofta vänder bilderna sig till våra känslor, t ex rädslor. I krig för man ut propaganda via affischer, film, tv, tidningar, radio och t o m dataspel. Budskapen är olika men handlar ofta om att det är rätt att kriga, att fienden är farlig men också möjlig att slå. Även i fredstider finns det propaganda. Den svenska staten har kampanjer mot rökning och alkohol samt kampanjer för att vi ska använda t ex cykelhjälm. Valaffischer är också ett exempel på politisk propaganda.


MOTBILDER

Propagandabilder kan likna reklambilder. Den avgörande skillnaden mellan reklam- och propagandabilder är att reklamen i första hand går ut på att sälja varor och tjänster medan propagandabilder görs för att få människor att tycka och tänka på ett visst sätt. Om man inte gillar reklamen kan man göra motbilder. T ex; alkohol skapar mycket problem i samhället men i reklamen syns det aldrig några problem. Det gör det däremot i motbilderna ovan. Motbilderna är propaganda som ofta handlar om att man inte ska köpa en vara eller en uppmaning till att motarbeta reklamens värderingar.

REKLAM

Ordet reklam kommer ifrån grekiskans reklamare och det betyder upprepning. Det är precis vad reklamen gör; den upprepas om och om igen, ibland i flera olika medier samtidigt. Varje dag nås en genomsnittlig invånare i Sverige av ca 3000 olika reklambudskap. Vi har reklam i tv, tidningar, radio, internet och på olika platser ute i samhället, t ex affischtavlor, i tunnelbanan och på bussar. Vi bär t o m själva runt på reklam; logotyper på skor, kläder, väskor, plastpåsar. Varje år investeras flera miljarder kr i reklam i Sverige, enligt Institutet för reklam- och mediestatistik. Reklambilder vill få oss att köpa något; en produkt eller en tjänst. En del tror att man kan se reklam som information om vad man kan köpa. Men reklam är inte detsamma som information. Reklam kan vara vilseledande. Reklamen lyfter aldrig fram problem eller fel med en produkt. Skillnaden mellan information och reklam är att reklamen vill åt våra pengar.

INFORMATIONSBILDER



Informationsbilder ska vara lätta att förstå av alla människor, oavsett bakgrund. Exempel; nödutgång, trafikskyltar, tvättråd, osv. Enkla, tydliga och rena bilder. Bilden är här ett verktyg för att ge konkret information eller upplysa om något. Andra exempel är; Ikeas monteringsmanualer, kartor, vissa bilder i uppslagsverk och läroböcker. Sådana här bilder ska pedagogiskt ge konkret information utan att skapa värderingar eller åsikter. Skylten vid övergångsstället; hur ser den ut? Varför ser den ut så? Kan man göra den annorlunda?


                        
                                PROPAGANDA

                2:a V Ä R L D S K R I G E T: U S A:







GATUPROPAGANDA:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar