onsdag 10 januari 2018

Modernismen: Film och frågor

"Modernismens bildmakare" (25 min): http://sli.se/r/qCKd

*Se frågor till filmen längre ner.


Dadaism (*Parafras efter Leonardo da Vinci’s ”Mona Lisa”, 1503). 

*En parafras är en sorts "härmning" av ett konstverk; en bild, en text, ett musikstycke eller en film. Man gör om konstverket på sitt eget sätt, inte exakt som förebilden (då är det ett plagiat eller en förfalskning som man har gjort). Parafraser är ofta kärleksfullt gjorda och humoristiska. Om "härmningen" driver med originalet eller konstnären kallas det för parodi istället. (Pastisch är ordet man använder om att härma en stil man gillar.)

Surrealism: Salvador Dali ("Minnets envishet", 1931)


Surrealism: Salvador Dali ("Sleep", 1931). Till höger en till av hans dynamiska (=rörliga, föränderliga) ”smältande” klockor.


Kubism: Pablo Picasso (”Gråtande kvinna”, 1937)



Frågor till filmen:

1. Varför förändrades konsten 
efter att fotografiet och filmen uppfunnits och börjat användas av flertalet?
Vad är det för betydande skillnad på konsten som skapades innan och efter denna foto- och filmrevolution?
Det var papper som var negativmaterialet i den första Kodakkameran, som kom 1888. Den första kameran med film kom 1889. Materialet var cellulosanitrit, som är mycket brännbart. Det skulle dröja till 1909 innan ett annat bättre material, acetat, kom som filmbas. Då hade redan färgfilm varit verklighet ett par år. Bröderna Lumière i Frankrike, som också var upphovsmän till de första biograferna, började sälja färgfilm 1907 (enligt samma metod som Maxwell). Men det skulle dröja sju år till, tills 1914, till den första biograffilmen i färg var färdig.
2. Hur påverkade första världskriget (1914-1918) den modernistiska kulturrevolutionen i västvärlden? 
(Modernismen innefattade många olika områden, till exempel konsten, foto, film, arkitektur, design ex inredning och mode, litteratur, musik).

3. Modernistiska uttryck som konstverk och dikter ville inte tala till vårt förnuft. 
Vad var istället meningen med dessa verk? Vad ville man uppnå?

4. Vilken ny sorts konstform var mest omtalad under Modernismen? 
Inom den här konstformen var man mycket intresserad av människans psyke, på vilket sätt?

5. Vilken stad var en kulturell huvudstad för många länder omkring 1920-talet (under Modernismens genomslag)? Var höll konstnärerna ofta och gärna till i staden?
Vad gjorde de där?

6. Vi fick se ett klipp ur en av världens mest skandalomsusade film. 
Konstform? 
En av konstnärerna som gjort den (den mest kända inom konstformen)?
Vad händer i filmen?
Varför tror ni att många människor blev så chockerade av filmen?

7. På vilket sätt kan man med en målning tillsammans med en titel på målningen uppnå ett nytt sorts syfte (ett typiskt modernistiskt sådant)?
Vad föreställde målningen och vad hette den?
Kan ni hitta på ett eget exempel på hur man skulle kunna uppnå detta?
Vad var syftet med det här?

8. Vilken rockmusiker får vi höra på slutet av filmen? 
Den här musiken gjordes i Modernismens anda. På vilket sätt tror ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar