måndag 16 september 2013

Reklamanalys

Reklambilder är en speciell typ av bilder som förmedlar föreställningar till oss om hur vi bör se ut, vilken livsstil vi bör ha, vilken roll vi ska spela och hur vi bör värdera saker etc. 
Reklam är skapande och spridande av information som har till syfte att ändra människors åsikter, värderingar eller handlingar, särskilt beträffande konsumtionsbeteende. Den kan ibland vara vilseledande och kritiseras ofta för det. 
Det som utmärker reklambilder är att de manipulerar oss till att handla på ett visst sätt. Bilderna följs oftast av en bildtext som förstärker bildens budskap och, ibland också, underlättar tolkningen. Om vi gör det vi blir manade till så kommer vi att bli fria, lyckliga, vackra, uppskattade eller någonting annat som reklamen lovar oss. 
I en bildanalys bör man inte bara analysera bilden utan också titta på sambanden mellan samhället, tidsandan och målgruppen. Då kan vi börja förstå hur en bild kan bli attraktiv för en viss målgrupp och vilken påverkan och effekt den kan förväntas få. 
Det är inte alltid reklamen vill få oss till att köpa varor. Det reklamen säljer är just skönhet, hälsa och välbefinnande och trender och attityder. Reklam vill få oss att tycka på ett visst sätt. 
Att kritiskt granska och analysera reklambilder är viktigt för att kunna genomskåda sändarens avsikter. En ökad medvetenhet hos oss mottagare försvårar för avsändaren att manipulera oss. Vi kan genom att behärska bildanalys blir mer medvetna och kritiska konsumenter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar