måndag 21 september 2015

Upphovsrätt

Det är inte tillåtet att ta någon annans bild och kalla den för sin! Inte heller att utgå från någon annans bild och göra om den lite och sedan kalla den för sin. Speciellt inte om du gör bilder som skall säljas.

ORIGINALET OCH KOPIAN Till vänster den ukrainska konstnären Maria Primatšenkos verk

”Marimekko avslöjat som mönstertjuv”
”Till vänster den ukrainska konstnären Maria Primatšenkos verk ”Råtta på väg” från 1963, till höger Marimekkos populära mönster Metsänväki – som nu visat sig vara ett plagiat.”  Ur: Aftonbladet 2013
Savannah Carrolls design till vänster och Lindex till höger.
”Den amerikanska designern Savannah Carroll anklagar Lindex för plagiat. Savannah säljer handgjorda mjukisdjur på Etsy.com men i måndags uppmärksammades hon av en norsk kund att hennes mest populära karaktär ”Liam The Sleepy Woodland Fox” har dykt upp på ett par skor och en body till bebisar hos Lindex.
– Jag är minst sagt hjärtekrossad. Jag arbetar hårt och är väldigt stolt över min design. Jag har många fans som älskar mitt arbete för dess originalitet. Det gör ont att ett så stort företag har stulit min design bakom min rygg. Vem vet hur många de redan har sålt? Hundratals? Tusentals? Samtidigt som jag sitter här i min lilla lägenhet och jobbar så hårt jag kan för att få det att gå ihop gör Lindex pengar på min design, skrev Savannah upprört på sin blogg i måndags.”
Texten är hämtad från Chic.
Allt ovan är hämtat från: https://bildoformsidan.wordpress.com/upphovsratt/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar